روح .. مدونة مصرية ح تصدر قريِّب. اللغة الرئيسية بتاعتها هي "اللمح"يعني اللغة المصري الحديثة.."قول الحق و اتبع الحق، ع شان مافي ش فيه أقوى م الحق، إجبن الحق هو اللي بيجلب للحقاني التوقير"(الفلاح الفصيح.العصر الإهناسي. من عصور مصر (القديمة.

الجمعة، ١٧ أبريل ٢٠٠٩

إشارة مرور

إشارة مرور

ما اعرف ش ان كانت جات بجناحين،
طايرة لاكن بصِّيت لقيت اللي حطت
في ريح مني بشبرين،
لو حسبت الصهد اللي جا وياها
يطلعو، بالكتير، اتنين مللي.
يطرح البركة فيك يا دي الأشرجي
اللي حمَّرتها،
و لو انك هدِّيت تنطيط النهدين،
قام فرَّغ على هززان
و اتنهى ـ لأ بقا
ما اتنهاش ـ رعشان،
آه منك يا خلاق يا فنان!

لبلوب زان،
لاكن طايب طيبان،
واخر روقان،
مملوطة الهموم،
عنه و الأحزان،
و أيات التحريم و أحكام الخصيان.
م الدنس و التدنيس متحرر،
م التجريم و شغل العربان،
مخلي،
و بالرقص مليان و مترعم،
بالغنا مشحون،
ح يفيض منه فيضان ع الجنبين،

بعيني أنا شفت لكو - ما حدَّش قال لي
و لا عاد لي- فنجال عمَّال
يلعط واقف قصَدي عريان،
بلبوص تحت حز "البدي" فوق من
أبزيم الحزام ـ ـ راح ينطق بلسان بالعلوان:
المدى قدامك يا موعود،
بحور موجها عالي بس ابيضاني،
لكين الخد مزنهر شيئ ربَّاني،
و سوَّاني،
ينشط عليه ـ يا مغيت! ـ عود الكبريت،
أما الشفتين فتقول ـ سبحانك
يا خرَّاط البناتيت ـ تينتين تنتين.
طيَّرو للكون بسمتها زغب فللي،
قلت انا م الأزل ـ و حياة
سي "أمون" ـ منشال لي،
أدوق طعمهم من بعيد ع الطاير،
قبل العمرـ بساعتين ـ ما يولي،
وْ باتلفت إلاَّ و القا اللي،
كانت بعتت ضلها الدهبي يمتي،
لولا إيد الأشرجي ـ اللاه يجازيه ـ
كان شي تنه شوي كمان حاضن ضلي؟
كارديف
توت/سبتمبر2007